توجه ( از جمله! ) رسانه‌ها به زیبایی زنان سیاستمدار

پایان نامهٔ‌ کارشناسی ارشدم درباره بازنمایی زنان سیاستمدار در مطبوعات فرانسه بود. از جمله مواردی که در این پایان نامه بررسی کردم، اهمیت دادن مطبوعات فرانسه به ظاهر زنان سیاستمدار بود. تعداد قابل تاملی از مقالاتی که من بررسی می‌کردم با وصف زیبایی چهره،‌ رنگ آرایش صورت و مو، و مدل لباس و کفش زن سیاستمدار شروع می‌شد. در صورتی که این چیزها را به هیچ عنوان در مقالاتی که راجع به مردهای سیاستمدار است نمی‌شود دید. من هم با راهنمایی استاد راهنمای اولترا فمینیستم این موارد را این طور توجیه می‌کردم که اولین تصویری که رسانه‌های فرانسه - و در اینجا مطبوعات- از زن سیاستمدار ارائه می‌دهند، نه تجربه و علمش در سیاست و حرفه‌اش، ‌که کلیشه‌هایی است که قرنهاست دربارهٔ زن وجود دارد: زیبایی، دلبری، خوش اندامی و...

کسانی که تلویزیون فرانسه را تماشا می‌کنند حتما این مورد را درباره سگولن رویال، ‌نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٠۷ مشاهده ‌کرده‌اند. بارها در بحثهای کارشناسی شنیده‌ایم که زیبایی او به عنوان عاملی که به انتخاب شدنش کمک می‌کند اشاره کرده‌اند. در حالیکه زشتی یا زیبایی فلان نامزد مرد در همین انتخابات هیچ وقت محل بحث نیست.

رسانه‌ها بنا به سیاست سردبیریشان گاهی بازتاب تفکرات و اعتقادات و عادتها و باورهای جامعه اند، گاهی هم چیزی متفاوت از واقعیات جامعه را نشان می‌دهند. «انتظاراتی» که قرنها قبل از یک زن می‌رفت هنوز هم در جامعه غربی وجود دارد و در بحثهایی که هیچگونه ارتباطی به آن پیدا ندارد دخالت می‌کند. رسانه‌ها هم خودآگاه یا ناخودآگاه آن را منعکس می‌کنند. همین مورد در ایران هم وجود دارد. توجه به ظاهر زن در ایران هم قابل تامل است. هر که حسن رخش بیش، کارش پیشتر! انکار نمی‌شود کرد که مثل همه جای دنیا عامل موفقیت زنان سیاستمدارمان هم می‌تواند باشد. مثلا در شیراز در همین انتخابات اخیر شوراها گویا بانویی خوش‌سیما نفر اول شده است. 

چیزی که من برایم جالب است این است که رسانه‌ها چطور این مساله را بازنمایی می‌کنند. رسانه‌های ایران که شکرخدا به این یک کلیشه دامن نمی‌زنند (بگذریم که در ایران مادر بودن کلیشه رایج تصور از زن است، از جمله زن سیاستمدار). اما شاید نحوه لباس پوشیدن مثلا چادر داشتن یا نداشتن، برایشان مهم باشد. هر چند که تعداد زنهای سیاستمدار ما خیی کم است،‌اما جالب است که کلا بررسی شود که وقتی «دولت زن» ها وارد عرصه‌ای می‌شوند که در اذهان عمومی به مردها اختصاص دارد در رسانه‌های ایران چگونه بازنمایی می‌شوند.

 

مرتبط دیر پیدا شده!:
رأی برای خوشگلی!

  
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۳٠
تگ ها : رسانه


سال سوم

من بالاخره ثبت نام امسالم را کردم. و از امروز موضوع تزم را در بخش سمت راست وبلاگم تغییر دادم. موضوع تز با پیشرفت تدریجی آن تغییر میکند و در واقع پخته‌تر می‌شود. چون هر چه بیشتر می‌گذرد آدم بیشتر می‌فهمد روی چه موضوعاتی می‌خواهد کار کند و به خاطر همین است که هر سال و شاید هم هر چند ماه یکبار موضوع تحقیق در ذهن تغییر می‌کند. موضوع امسال من هم «نمایش خود» در وبلاگهای ایرانی است. حالا این «نمایش خود» نمی‌دانم به فارسی گویا هست یا نه. با دوستی صحبت کردم و تا حدودی با این عنوان موافق بود ( و حتی واژهٔ ‌خودنمایی را پیشنهاد کرد که اگر در فارسی حاوی بار منفی نبود چیز خوبی بود). منظور از آن همه صحبت کردن از خود و به طور کلی به نمایش گذاشتن جنبه‌های مختلف ظاهر و باطن خود به روی صحنه نمایش وبلاگهاست. اینکه وبلاگنویسها چرا و چگونه و از چه چیزهایی دربارهٔ خود حرف می‌زنند یا حرف نمی‌زنند و این کار چه چیزهایی برایشان می‌آورد. اصولا مفهوم «خود» در وبلاگ چیز مهمی است.

در اولین یادداشت جدی وبلاگم کلی فسفر سوزانده‌ام و در همین باره چیزی نوشته‌ام. استاد راهنمایم هم سوالات تحقیقم و نحوهٔ‌بیانش را پسندیده و حالا به من سه ماه وقت داده که روش تحقیق و وبلاگهایی را که در ارتباط با سوالات مساله تحقیقم هستند را مشخص کنم. من هم مشغول انتخاب قربانیانم هستم! یکی از آنها که تابستان با کمال میل قبول کرده بود. امیدوارم اگر قطعی شد زیرش نزند! البته کار خاصی که نمی‌کنیم فقط سه چهار ساعتی مصاحبه!

موضوع تحقیقم را خیلی دوست دارم. یعنی دقیقا رفته‌ام سراغ چیزهایی که مطالعه درباره‌شان برایم لذت بخش است. به قول یکی از استادهایمان تحقیق قبل از هر چیز دیگر لذت است. به همین دلیل هم کارت دانشجویی امسالم را که سبز رنگ است تقدیم می‌کنم به فهیمهٔ نازنینم که رنگ سبز دوست دارد. «برگ سبزی» که با ارزشترین برگه‌ای است که در حال حاضر دارم. به خاطر اینکه برکت دوستیت همیشه در زندگی من موج می‌زند.

  
نویسنده : ; ساعت ۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٩/٢٢
تگ ها : تز


ماسمالیزاسیون

دسامبر ماه ثبت نام در دانشگاه
دسامبر ماه تحویل نسخه نهایی مساله تحقیق به استاد راهنما
دسامبر ماه تمدید کارت اقامت
دسامبر ماه تجدید پروندهٔ CAF
دسامبر ماه تجدید بیمه درمانی
دسامبر ماه تحویل مقاله
دسامبر ماه دفاع از تز و اَش. دِ. اِق* های دوست و آشنا و ناآشنا
دسامبر ماه نوئل که برای ما فقط شکلات خوردن به همراه دارد و تعطیلات دانشگاه و کتابخانه که به خاطرش باید تمام ماه را در امانت گرفتن کتاب اندیشه کنیم
...
و دسامبر ماهی که در آن وبلاگنویسی من مختل می‌شود.

*HDR : Habilité De Recherche
در فرانسه اگر استادیارها بخواهند به درجه استادی برسند علاوه بر انتشار مقالات فراوان باید پایان نامه‌ای بنویسند و از آن دفاع کنند و درجه HDRرا کسب کنند. (این هم بخش آموزشی این یادداشت!)

  
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۱٦
تگ ها : یاد


رسانه‌های مشارکتی: مخاطبین، ‌بفرمایید داخل!

وبلاگ علوم ارتباطات اجتماعی یادداشت جالبی نوشته و در آن درباره رسانه‌های مشارکتی مطالبی نوشته‌است. در رسانه‌های مشارکتی همانطور که از اسمشان پیداست، صحبت از مشارکت است. مشارکت کی؟ مشارکت مردم عادی. کسانی که تا به حال تنها مصرف کننده تولیدات رسانه‌ها بوده‌اند، حالا به تولید کننده تبدیل شده‌اند.

عرصه جولان دادن این تولید کننده‌ای آماتور در درجه اول اینترنت است. وبلاگ، فوتوبلاگ، ویدئو بلاگ، پادکست، سایت، ویکی پدیا، ‌oh my news یا معادل فرانسویش agoravox همه به نویسنده، هنرمند، روزنامه‌نگار آماتور اجازه ابراز وجود و تولید محتوی می‌دهند. اینترنت دارد به ادعای دمکراتیک بودنش جامهٔ عمل می‌پوشاند. رسانه‌های دیگر هم کم‌کم دارند به ارزش شهروندان در تولید اطلاعات پی می‌برند.

مثالی که از تلویزیون می‌توان زد تلویزیون Current است که توسط الگور (بله، معاون سابق رییس جمهور آمریکا!) و متحدش گوگل تاسیس شده است. یک چهارم برنامه‌های این تلویزیون از ویدئوهای مردم عادی تشکیل می‌شود. کاربران بهترین ویدئوها را روی اینترنتبرای پخش در تلویزیون انتخاب می‌کنند. مثال رادیوی مشارکتی هم رادیو زمانه است که از پادکستهای آماتورها در برنامه‌هایش استفاده می‌کند. از روزنامه هم اگر بخواهم مثال بزنم ترجیح می‌دهم باز ایرانی باشد: زمانی جایی خواندم که همشهری محله، صفحه‌ای را به آثار خوانندگان تخصیص می‌دهد. البته فعلا سایتشان کار نمی‌کند که صحت و سقمش را بررسی کنم.

چیزی که مهم است اینست که رسانه‌های به اصطلاح اصلی دارند متوجه می‌شوند که عصر ما ارائه می‌کنیم شما دریافت کنید دیگر تمام شده است.

  
نویسنده : ; ساعت ٤:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۸
تگ ها : رسانه