این روزها-1

 

پروردگارا
گریه مکن
درست می شود ...

شمس لنگرودی - منبع

 

  
نویسنده : ; ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۳/٢٦
تگ ها : یاد ، مناسبت


افاضاتی من باب انتخابات با دید ارتباطاتی

متخصصین ارتباطات فرانسه از آنجایی که به مساله تاثیر تمام و کمال رسانه بر زندگی افراد به دیده تردید می نگرند، بر سر مساله انتخابات و تاثیر رسانه ها بر رای مردم هم تشکیک می کنند و معتقدند رسانه‌ها نمی توانند انقلابی در آراء مردم به وجود آورند و عوامل زیادی غیر از رسانه در این امر دخیلند. انتخابات ریاست جمهوری کشور خودمان در سالهای 76 و 80 هم گواهی بر همین مدعاست: رییس جمهور انتخاب شده و رسانه‌های داخل ایران (صدا و سیما و اکثریت مطبوعات) متعلق به دو جناح متفاوت بودند و رسانه‌ها نتوانسته بودند نامزد مورد حمایت خود را «بانتخابانند». محققین ارتباطات فرانسوی معتقدند رسانه‌ها بیشتر در جهت تایید تصمیمی که فرد برای رای دادن گرفته است موثر هستند. در این میان Jacques le Bohec در کتابی که راجع به انتخابات و رسانه‌ها* نوشته می گوید که رسانه‌ها به مردم نمی‌گویند به چه کسی رای بدهند بلکه القا می‌کنند که هنگام رای دادن به چه چیزی فکر کنند. مثلا با مطرح کردن حضور (بیش از اندازه) خارجیها در کشور، شورشهای مناطق حاشیه‌نشین و خطر حملات تررویستی و غیره در زمان انتخابات مساله امنیت را در ذهن مردم برجسته می‌کنند و زمینه را برای رای دادن به حزبهای راست فراهم می آورند که سیاستهای سختگیرانه‌تری در قبال خارجیها دارند. من فکر می کنم کلا ساختن معنا در ذهن رای دهندگان کار مهمی است. این کار را نامزدهای ریاست جمهوری هم از طریق رسانه ها (اگر دستشان به آنها برسد) و هم از طریق استراتژی‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی که به کار می گیرند انجام می دهند. مثلا  برای اینکه نشان دهند از جنس مردم هستند، میان آنها می‌روند و با آنها ورزش می کنند یا می رقصند. در فعالیتهای نامزدهای ریاست جمهوری امسال هم اقدامات نسبتا جدیدی می‌توان دید. حضور همسر مهندس موسوی در کنار او در سخنرانیهای سیاسیش، نامه نوشتن او خطاب به «نویسنده خارج از کشور» و دعوت او به مدارا با مخالف، نماز خواندن او پشت سر امام جماعت سنی یا نامه آقای کروبی به کیهان همه اینها حرکتهای نمادینی هستند که در ساختن معنا در ذهن مردم نقش دارند. شاید خیلی بیشتر از وعده‌هایی که به مردم می دهند. هر چند که باز به این مساله هم باید با دقت نگاه کرد چون همین اقدامات از طرف فرد دیگر شاید پاسخی دیگر در رای دهندگان ایجاد کند.

 

  
نویسنده : ; ساعت ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۳/٧
تگ ها : ارتباط ، رسانه