خاصیت اقناعی تبلیغات تلویزیونی

 

دولت فرانسه هر از چند گاهی دست به جیب می‌شود و در راستای سلامت جامعه تبلیغات تلویزیونی می‌سازد که درساعات پر بیننده پخش می شود. تبلیغاتی مثل تشویق به عدم زیادی‌روی در مصرف الکل، نکشیدن سیگار، بستن کمربند ایمنی و ...

در ساختن این تبلیغات سعی می‌شود بیشترین تاثیر در کمترین زمان گذاشته شود. یک تئوری ارتباطاتی (که شکر خدا نه اسمش یادم است نه نظریه‌پردازش و نه حتی نام کتابی که این مطلب را توضیح داده بود) می‌گوید  اگر قبل از ارسال پیام، احساساتی نظیر خشم شادمانی ترس نفرت و غیره را تحریک کنیم، میزان تاثیرپیام بالا می‌رود. تبلیغات تجاری غرب بیشترین استفاده را از تحریک حس جنسی و شادمانی می‌کنند. اولی که اظهر من الشمس است و دومی عبارتست از ارائه یک صحنه یا سخن مضحک که گاهی واقعاً باعث می‌شود کالای بعد از خنده احساس خوبی در آدم ایجاد کند.  تبلیغات آموزشی اما تلنگری جدی به روح می‌زنند. آخرینشان هم دعوت به رعایت سرعت مجاز هنگام رانندگی بود*. صحنه سر پیچ خیابانی بی‌رفت و آمد با ماشین واژگون شده‌ای شروع می‌شود که چهار چرخش در هواست. چند کلمه‌ای بین زن و مرد و دختر کوچکشان رد و بدل می‌شود، یعنی که همه سالمند. جمله‌ای در بالای صفحه تلویزیون ثبت می‌شود: «آن روز او خیلی تند می‌راند». مرد در ماشین را باز می‌کند و نیم‌خیز بیرون می‌آید. هنوز بلند نشده که ماشینی با سرعت می‌آید و درق. یعنی تماشاچی می‌فهمد که مرد بین دو ماشن پرس شده است. جملهٔ دوم ثبت می‌شود: « آن روز او فقط کمی تند می‌راند». صدای آف زنی می‌گوید: حدود سرعت مجاز را رعایت کنیم. یعنی اول شوک می‌دهد بعد پیام را. البته این تبلیغ کلی مورد بحث قرار گرفت. کارشناسان می‌گفتند زمانی‌که در صحنه آموزشی میزان زیادی خشونت به‌کار برده می‌شود ذهن انسان سعی می‌کند آن را طرد و فراموش کند. بنابراین آموزنده نخواهد بود.

من هر بار با دیدن چنین تبلیغاتی که طبق اصول ساخته شده‌اند حسرت می‌خورم که چرا صدا و سیمای ایران از این کارها نمی‌کند. از خودشان فکری ندارند ماهواره که دارند. کمی الهام بگیرند. البته ما هم از این جور تبلیغات آموزشی داشتیم اما در حدود « اسمم بابا برقیه    می‌دونی کارم چیه» که برای صرفه‌جویی در مصرف برق بود و هر وقت شروع می‌شد کانال را عوض می‌کردیم بس که طولانی و بی مزه بود!

 

 

*برای دیدن این تبلیغ اینجا را و بعد روی تابلویی که بین 70 و 90 است کلیک کنید. در برگه‌ای که روی این تابلو ظاهر می‌شود رویSpot télé کلیک کنید.

پ ن. تبلیغ را در یوتیوب ببینید. سرعت مجاز را رعایت کنید، کمربندهایتان را هم ببندید!

 

  
نویسنده : ; ساعت ۳:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٢/۱٢
تگ ها : تلویزیون