توجه ( از جمله! ) رسانه‌ها به زیبایی زنان سیاستمدار

پایان نامهٔ‌ کارشناسی ارشدم درباره بازنمایی زنان سیاستمدار در مطبوعات فرانسه بود. از جمله مواردی که در این پایان نامه بررسی کردم، اهمیت دادن مطبوعات فرانسه به ظاهر زنان سیاستمدار بود. تعداد قابل تاملی از مقالاتی که من بررسی می‌کردم با وصف زیبایی چهره،‌ رنگ آرایش صورت و مو، و مدل لباس و کفش زن سیاستمدار شروع می‌شد. در صورتی که این چیزها را به هیچ عنوان در مقالاتی که راجع به مردهای سیاستمدار است نمی‌شود دید. من هم با راهنمایی استاد راهنمای اولترا فمینیستم این موارد را این طور توجیه می‌کردم که اولین تصویری که رسانه‌های فرانسه - و در اینجا مطبوعات- از زن سیاستمدار ارائه می‌دهند، نه تجربه و علمش در سیاست و حرفه‌اش، ‌که کلیشه‌هایی است که قرنهاست دربارهٔ زن وجود دارد: زیبایی، دلبری، خوش اندامی و...

کسانی که تلویزیون فرانسه را تماشا می‌کنند حتما این مورد را درباره سگولن رویال، ‌نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٠۷ مشاهده ‌کرده‌اند. بارها در بحثهای کارشناسی شنیده‌ایم که زیبایی او به عنوان عاملی که به انتخاب شدنش کمک می‌کند اشاره کرده‌اند. در حالیکه زشتی یا زیبایی فلان نامزد مرد در همین انتخابات هیچ وقت محل بحث نیست.

رسانه‌ها بنا به سیاست سردبیریشان گاهی بازتاب تفکرات و اعتقادات و عادتها و باورهای جامعه اند، گاهی هم چیزی متفاوت از واقعیات جامعه را نشان می‌دهند. «انتظاراتی» که قرنها قبل از یک زن می‌رفت هنوز هم در جامعه غربی وجود دارد و در بحثهایی که هیچگونه ارتباطی به آن پیدا ندارد دخالت می‌کند. رسانه‌ها هم خودآگاه یا ناخودآگاه آن را منعکس می‌کنند. همین مورد در ایران هم وجود دارد. توجه به ظاهر زن در ایران هم قابل تامل است. هر که حسن رخش بیش، کارش پیشتر! انکار نمی‌شود کرد که مثل همه جای دنیا عامل موفقیت زنان سیاستمدارمان هم می‌تواند باشد. مثلا در شیراز در همین انتخابات اخیر شوراها گویا بانویی خوش‌سیما نفر اول شده است. 

چیزی که من برایم جالب است این است که رسانه‌ها چطور این مساله را بازنمایی می‌کنند. رسانه‌های ایران که شکرخدا به این یک کلیشه دامن نمی‌زنند (بگذریم که در ایران مادر بودن کلیشه رایج تصور از زن است، از جمله زن سیاستمدار). اما شاید نحوه لباس پوشیدن مثلا چادر داشتن یا نداشتن، برایشان مهم باشد. هر چند که تعداد زنهای سیاستمدار ما خیی کم است،‌اما جالب است که کلا بررسی شود که وقتی «دولت زن» ها وارد عرصه‌ای می‌شوند که در اذهان عمومی به مردها اختصاص دارد در رسانه‌های ایران چگونه بازنمایی می‌شوند.

 

مرتبط دیر پیدا شده!:
رأی برای خوشگلی!

  
نویسنده : ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۳٠
تگ ها : رسانه