برجسته سازی خبر و نتایج آن

چند روز پیش پنج انفجار تروریستی توسط استقلال طلبان کرس Corse در جزیرهٔ کرس فرانسه اتفاق افتاد. یک بمب گذارنده طی آن کشته شد و خرابی‌هایی هم به بار آمد. رادیو و تلویزیون فرانسه این خبر را بسیار کوتاه و لابلای بقیهٔ اخبار اعلام کردند. در حالیکه کافی است مسلمانی* در ابرقوی بورکینافاسو بمبی با خود حمل کند و یا آن را منفجر کند. خبر در راس اخبار قرار می‌گیرد. تمام زندگینامه‌اش را رو می‌کنند ( اسمش که حتما باید ذکر شود تا معلوم شود مسلمان است) و عکسش را هم اگر داشته باشند نشان می‌دهند تا چشم و ابرو و موی مشکیش تو ذوق بزند. (راستی تا به حال چقدر در اروپا یا آمریکا عکس تروریستهای غربی را در تلویزیون یا روزنامه‌ها دیده‌ایم؟)

یک نظریهٔ‌ ارتباطی( برجسته‌سازیagenda-settingیا )می‌گوید که رسانه‌ها با برجسته کردن بعضی خبرها (در اولویت قرار دادن، تخصیص زمان طولانی یا صفحات بیشتر برای پرداختن به آن، دفعات بیشتر پرداختن به آن و...)به مردم می‌گویند که به چه فکر کنند نه اینکه چه فکر کنند. طبق این نظریه هر چند که خود رسانه نظری منفی یا مثبت در باره فلان موضوع نمی‌دهد اما افکار عمومی را به اندیشیدن به آن سوق می‌دهد. در ضمن چیز جالب دیگری که این نظریه به ما یاد می‌دهد اینست که سیاست یک رسانه یا حتی یک شبکه خبری را می‌توان با تحلیل خبرهایی که در راس اخبار قرار می‌دهد درک کرد.

این نظریه به راحتی در موضوعی که بالا آوردم قابل بررسی است. فعالیتهای تروریستی مسلمانان در رسانه‌های فرانسه با طولانی کردن، در راس اخبار قرار دادن و زیاد کردن دفعات پخش خبر برجسته می‌شود. در عوض فعالیتهای تروریستی مشابه استقلال طلبان کرس یا اُ. ت. آ ی اسپانیولی چنین جایگاهی در همین رسانه‌ها ندارد. در نتیحه مخاطب آنها هم به حملات تروریستی مسلمانها بیشتر فکر می‌کند، اهمیت می‌دهد، فجیع‌ می‌داند و تا جایی پیش می‌رود که به این نتیجه می‌رسد که همه مسلمانها تروریست نیستند اما همه تروریستها مسلمانند. این جمله یکی از وبلاگنویسهای مشهور خودمان است که لااقل روی وبلاگش نشان داده آگاه به مسائل روز است. (متاسفانه لینکش را ندارم).
 
 *یا مسلمان نمایی. فعلا بحث سر این نیست.

  
نویسنده : ; ساعت ٦:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/٢٠
تگ ها : رسانه